tirsdag 6. september 2011

- Høstens bøker står for tur



Det deilige med å ha skrevet ferdig en bok, er at har jeg så god samvittighet til bare å late meg. Til å ligge på sofaen en hel søndag, ja nesten da, er for rastløs til å strake ut en hel dag, men jo , jeg kan ligge timesvis med en bok når det striregner ute og dagen er min.
Når jeg slapper av slik med tente stearinlys og en kattunge på armen, oppslukt i en god roman, greier jeg nesten å fortrenge tanken på at det i dag er akkurat fem uker til boken min "På direkten" er ute på markedet.
Derfor slukte jeg meddebutant Sidsel Dalens bok i går kveld. Leste den nesten uten pauser."Dødelige dråper" er en fargerik og forrykende thriller. En pageturner. Vanskelig å legge fra seg.Jeg sier ikke det fordi vi begge debuterer på Aschehoug, men fordi jeg storkoste meg med romanen. Handlingen er lagt til Brasil, hovedpersonen er en norsk frilansjournalist som er på bunn i det meste i livet. Hun kommer over en utrolig historie i Amazonas. Norske grådige næringslivsledere, fattig gategutter, idealistisk og kunnskapsrik indianerkvinne, korrupte politikere er noen av ingrediensene.
Sidsel fikk også en helt hederlig kritikk i Aftenposten i helgen.

Årets debutant?
I samme avis fikk en annen av Aschehougs debutanter - Marco Demian Vitanza- stående ovasjoner av kommentator Vidar Kvalshaug. Årets debutant, kalte Kvalshaug kollega Vitanza. Jeg har møtt forfatteren flere ganger i høst på debutanttreff og i Aschehoug-regi, men jeg har ikke lest romanen ennå. Men tror den står først for tur. Kjøpte den ihvertfall på vei hjem fra jobb i dag, og åpner den kanskje allerede i kveld etter at lekser er gjort og barn er i seng.
Tom Bakkelis "Terrorjegerne" vil jeg også ha med med. Også han har fått fin omtale i flere medier.
Jeg skal prøve å lese flere av de andre debutantene også i løpet av høsten, og i hvertfall den fjerde hos Aschehoug; Svein Tarald Framnes "Juletre til Afrika."
Jeg tenker at vi debutanter kan lære mye av å lese hverandre. Dessuten ønsker jeg å være solidarisk med debutantene. En hver solgt bok, en hver leser, teller!
Men selvfølgelig ingen bokhøst uten de gode, gamle traverne. Noen av de etablerte forfatterne må jeg jo få med meg.

Ragde selvsagt
Først vil jeg lese Anne Ragdes nye roman,"Jeg skal gjøre deg lykkelig," og deretter gjerne ex-kollega fra Dagens Næringslivs-tiden; Cecilie Engers bok om dronning Mauds kammerpike. Cecilie har et nydelig språk, har blikk for detaljer og menneskesinnets bevegelser.
Dessuten må jeg få med meg politietterforskerens og forfatter Jørn Lier Horsts nye kriminalroman som har høstet godord.
Deretter Torkel Damhaugs nye krimroman, han er en kløpper i å beskrive psykolgiske drama. Jeg digger det.
Kjærlighet til barn er tema i kritikerroste Gaute Heivolls roman nummer to, Kongens barn. den må jeg få med meg,selv om jeg er litt myk når det gjelder triste ting som angår barn...
Thomas Enger bok nummer to vil jeg også gjerne lese, likeså Øystein Wiiks nye "Slakteren". Den forrige var en slager i bilen i sommer. Sammen med barna hørte vi på "Dødelig applaus". Lydbøker er noe jeg bruker mye i bilen, sammen med barna. Og min 11 år gamle, den gang ti år gamle, datter lyttet intenst på i fjor høst "Senor Peregrina". Vi hørte på lydboken mens vi kjørte til synging, svømming, teater eller bandøvelser. Noen ganger ble vi sittende i bilen utenfor huset for å høre ut et kapittel. Slik skaper lese og skriveglede også hos små piker...
Nå er oppfølgeren kommet. La Peregrina. Datteren min spurte: "Kommer den i lydbok? Den må det!"
Det er garantert flere titler jeg kommer til å lese uten barn over skulderen i høst. Jeg simpelthen elsker å shoppe bøker i bokhandlene.
I mitt neste liv blir jeg kanskje bokhandler. Da kan jeg lese romaner i arbeidstiden..
Men heldigvis er høstkveldene lange og mørke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar