onsdag 15. august 2012

Nå hiver jeg parykken!




Nå har jeg bestemt meg. Kaster parykken. Ja, ikke bokstavelig da.  Jeg legger den pent i esken jeg kjøpte den i.  ( Er litt overtroisk og. Kaster jeg parykken, får jeg garantert bruk for den senere)
 Kanskje tar jeg den frem til fint forsatt noen uker. Skal på to partyer i helgen, 40- år og 50 årsselskaper. Føler jeg meg fin nok til å gå uten parykk her?

Mannen min sier ja. Han synes,at jeg lenge har vært penere, med mitt ekte hår enn kjøpehåret. Jeg er ikke helt sikker.
 Mitt ekte nye hår er som tynt babyhår. Det er det første håret som startet å vokse under cellegiftkuren, og blir nok tykkere etterhvert når giften er  helt borte fra kroppen min. Alle sier det. Vi får kraftigere hår etter cellegifthelvete, og mitt var tykt fra før. Nå  er  håret så mykt, så mykt. Som alt på kroppen min akkurat nå. Den lille datteren min sier jeg har mykere hud en henne.  Øyenbryn, vipper alt som vokser ut er så jomfruelig! Øyebryn og vipper har vokst rekordfort. For et par uker siden var jeg blankskurt her!




Lykke,lykke! Det er nesten som å bli født på ny.
Jeg er stolt av å ha fått hår tilbake. Viser frem mine nye øyebryn og bryn til alle venner jeg møter.
Det er jo bare få uker etter cellegiftslutt og jeg er fortsatt under strålebehandling, alt vokser så mye raskere enn jeg har blitt forespeilet.

 Da jeg klippet meg kort etter cellegiftstart hadde jeg jo mye penere kort hår enn nå. Den gang syntes jeg håret var skrekkelig, følte meg stygg og fæl.



Så rart er livet. Nå er jeg fylt med stor takknemlighet.  Med stolthet. Med pur , ren barnslig glede!
 Alt vokser frem,alt kommer tilbake.

I ettermiddag har jeg til og med gått i butikker med mitt ultrakorte hår.
Klart noen ser. Det er ikke vanlig med så kort hår på kvinner.
Men jeg gir blaffen,stort sett.

For aller, aller viktigst:  Jeg bekjempet kreften!


Når flere av dere nå etterhvert vil se meg med mine nye korte sveis, er det noen regler jeg gjerne vil dere skal følge
.
Regel 1: Dere trenger ikke si jeg kler det. Ingen kler så kort hår.
Regel 2. Dere trenger ikke ta på det! (Ja, mange har allerede gjort det.) Hater det.
Regel 3:Dere trenger heller ikke kommentere hårfargen.  Den er ikke slik den var før kreften, men alle sier den kommer tilbake etterhvert.. Må bare ha litt tålmodighet.

Behandle meg som dere behandler alle andre. Dere kommenterer ikke andres hår på den måten, og dere tar vel heller ikke på det. Ja, jeg vet jeg skrev noe lignende da jeg fikk parykken. Bare se, men ikke røre, het det blogginnlegget. Samme regel gjelder nå altså.




 For meg er dette blodig alvor. Jeg er jeg,  jeg er ikke en sirkushest.



Om noen uker eller måneder er jeg som dere igjen. Ihvertfall utenpå.



8 kommentarer:

  1. Det står respekt av deg, Anne Cecilie!
    Jeg får lov til å si, du er nydelig :-))

    Husker så godt, mitt hår ble tykkere, men så mykt og masse krøller.


    Dette er lykke, vennen min.
    Gå ut og feire fødselsdager, u t e n parykk ♥

    Gleder meg med deg!

    Klem

    SvarSlett
  2. Du ser nydelig ut med kort hår også, men jeg forstår så inderlig at du er utålmodig etter få få det lange nydelige håret tilbake.
    I går hadde jeg min siste strålebehandling. Brystet er blitt veldig solbrent og hovent de siste 14 dagene. Ble derfor sykemeldt ut september for at hevelsene og brystet skal bli helt bra før jeg stuper ut i jobb igjen. Er ellers i super form og trener hver dag. Selv om jeg var innstilt på å friskmeldes før. Stråling tar mer på kroppen enn det jeg trodde i starten.
    Var på jentetreff på byen i går. Den store triste nyheten var at ennå en venninde på 50 år har fått brystkreft. Mon tro om det er alderen vi er i, eller om det generelt er en økning!
    Får håpe huden din tåler strålingen bedre enn min! Lykke til med resten av behandlingen.
    Nina

    SvarSlett
  3. Takk for pene ord og hilsner. Jeg hørte av en lege at det er en peak , en topp i kreft blant folk i 45-50årsaldere, men kreft kan ramme alle aldersgrupper. Jeg har hatt cellegift i et halvt år først, så jeg er fortsatt sykmeldt. Akkurat nå hadde det vært utenkelig å være på jobben min i NRK, med det tempo og krav til kjappe, kjappe beslutninger i den stillingen jeg hadde før jeg ble syk. Men regner med at jeg er fit for fight i løpet av høsten!!
    Spent på hvordan jeg tar de siste stråletimene!

    SvarSlett
  4. Så deilig å endelig kunne "kaste" parykken!
    Gleder meg til jeg kan gjøre det samme.
    Er helt ening med dine "hår-regler".
    Veldig irriterende også når du er helt skallet og folk absolutt skal fortelle deg om hvor stygg de er på håret og hvor missfornøyd de er med sveisen sin! Det er noe som ikke interesserer en som ikke har ett hårstrå på hodet selv!
    Kjenner også føleslen av hvor fornøyd jeg er med det fjoneter håret jeg har nå og hvor lite fornøyd jeg var da frisøren hadde klippet meg pigg - halvannen cm! Forskjellen nå er at jeg vet det kommer mer hår - sist jeg hadde like lite hår, så viste jeg at alt skulle av og jeg skulle være skallet i flere måneder.
    God å se slutten på all behandlingen og alle turene til sykehuset.

    Kristine

    SvarSlett

  5. Tyndhåret


    Please Click Above Link here & Get information and latest ideas about Best, Tyndhåret

    SvarSlett
  6. Udvækst

    Please Click Above Link here & Get information and latest ideas about Best, Udvækst

    SvarSlett
  7. Viviere er et ledende europeisk merke, med flotte produkter for tykkere hår til rimelige priser. Du kan få tykkere hår på mindre enn ett minutt. Håravfall, Ettervekst - Viviere.no

    Tykkere hår

    SvarSlett
  8. Hårtap

    Hårtap. Å ha tynt hår, Tykkere hår betyr at man har lite hår på hodet og tynt hår oppleves ofte som et stort problem. Hvor mye hår man mister og når håret begynner å bli

    to get more - http://www.viviere.no/hartap/

    SvarSlett