fredag 4. oktober 2013

- Man kan ikke gjemme seg bak en blogg

En interessant dom i den danske varianten av Pressens Faglige utvalg ( organet som skal holde oss journalister i ørene, og som dømmer oss hvis vi ikke bryter pressens etiske regler)
Vi bloggere kan ikke gjemme oss bak at vi "bare" blogger.

Samme kriterier som gjelder media, gjelder også for bloggere.

Der stryker nok mange.
Som erfaren journalist ligger dette i ryggraden, og jeg har alltid så lenge jeg har blogget, etterstrebet å holde meg innen rammene.
Blogging har eksplodert.
Vi har rosa bloggere, matbloggere, mammablogger, motebloggere, politiske bloggere, kreftbloggere og bokbloggere,- og mange flere.
Noen mediefolk  blogger, men de fleste er drevet og skrevet av folk som ikke er flasket opp med etikk og presseregler.


Hvis dere vil lese dommen, finner dere artikkelen her. http://journalisten.dk/man-kan-ikke-gemme-sig-bag-en-blog

Dommen i danske PFU sier at en blogg må vurderes etter samme kriterier som en kommentarartikkel i en avis.
Vi må veie våre ord, vi må ikke henge ut andre, vi må ikke komme med æreskrenkelser, hvis noen kritiseres, bør de få samtidig imøtegåelse, med mere.

Her kan dere lese om  i Pressens faglige utvalg. http://no.wikipedia.org/wiki/Pressens_Faglige_Utvalg

Vi journalister må bedrive reportasjevirksomhet og annen journalistikk innenfor rammene av Vær varsom-plakaten. Les om den her.
http://presse.no/Etisk-regelverk/Vaer-Varsom-plakaten
eller her
http://no.wikipedia.org/wiki/Vær_Varsom-plakaten


Bakgrunnen for dommen er

Blogginnlegget "Ministerium sætter udbetalinger til Strand Consults ph.d.-stipendiat i bero” fra april måned får kritik i to  av fire punkter: Innlegget inneholder ukorrekte oplysninger, i tillegg til at  John Strand burde ha fått forelagt kritikken før publisering, altså hatt en sjanse til samtidig imøtegåelse.
Og der er akkurat denne regelen som norske journalister og redaktører bryter oftest, og som er gjen ganger i den norske PFU. 
Lisbeth Knudsen, chefredaktør på Berlingske, har den 23. maj i en e-mail skrevet til John Strand, at bloggene ikke ligger under for samme regler som en nyhet, og at rammerne er bredere for en blogg.

Men der tok hun altså feil.
Bra jeg har anonymisert de jeg har kritisert i min omtale av kreftbehandling  med mere altså... 
Og jeg har faktisk møtt leger som har vært kritisk undrende til min blogg, og som har minnet meg om Vær varsom-plakaten.
Det er mange rare dyr i skogen...
Håper og tror jeg kan min plakat.... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar