søndag 12. august 2012

Bort med den farlige sminken og kremene





De siste dagene har jeg vært på tokt på eget bad.
Jeg har gått gjennom sminken min, kremer, sjampoer og balsam. Ok, det siste har jeg ikke brukt så mye av på noen måneder da, men det finnes likevel på badet mitt.

Jeg har sortert i tre bunker. Godkjent, ikke godkjent, og usikker.
Det er kreftfremkallende stoffer jeg har vært på jakt etter. Parabener og annet uhumskheter.
Parabener er et stoff som brukes som konserveringsmiddel i kremer, sjampoo, balsam og hårgele. Det finnes flere typer parabener, og noen kremer inneholder mange forskjellige. Parabener går inn i blodet og forstyrrer hormonbalansen i kroppen.

Sminke og kremer med parabener er ikke godkjent av meg..

Gjett hvilken bunke dette er? Den minste?





Godkjent selvsagt!

Den største er den jeg ikke har funnet ut av. Det står ikke innhold på tubene og heller ingen strekkode som jeg kan scanne og bruke på hormon-appen til Forbrukerrådet. (Den er forresten genial- og bør brukes ute i butikken eller på parfymeri når du kjøper inn kremer.)






Mens denne ikke er godkjent. Fysj, full av parabener:






Da jeg kom ned her på hytta for helgen gjorde jeg det samme. Sjekket kremene for innhold og brukte Forbrukerrådets app for hormonsjekk. Nesten all solkremen vår, lyste rødt med advarsel: Kremen inneholder 2 kreftfremkallende stoffer, eller :kremen inneholder fire kreftfremkallende stoffer.





Kremene til venstre på bildet er ikke godkjent. Bare de tre til venstre inneholder ikke hormonfarlige og kreftfremkallende stoffer.
 Nedslående er det å oppdage at solkremen for barn er spesielt farlig. Hallo! Hva tenker kosmetikkindustrien på?

Jeg innrømmer det gjerne. Hadde hørt om parabiner før, men før kreften var jeg ingen bevisst innkjøper eller bruker av sminke og kremer. Slik mange av oss som ikke er rammet av kreft eller annen sykdom er, tenker jeg.
 Jeg skal heller ikke bli hysterisk nå, men jeg tenker at jeg skal gjøre alt som står i min makt for å hindre at jeg får kreft igjen.  Da er det enklest å begynne i det små. Endre vaner og rutiner som ikke koster meg stort.
Kreftforskningen er blitt oppmerksom på parabener og andre stoffer som går inn og påvirker arvestoffet vårt,  later som de er hormoner i kroppen vår, kan gi  oss voksne kreft og som  påvirker barn og unges forplantningsevne etc.

Jeg har aldri vært noen storforbruker av dyre kremer, har i stedet unnet meg skikkelig ansiktsbehandling i ny og ne. Mange av mine venninner mener jeg vil få mer rynker fordi jeg ikke bruker disse antirynkekremer etc.  Jeg  har fnyst av dette og har i stedet brukt  rimeligere kremer jeg har funnet på apoteket og brukt solvett.  Likevel er det blitt noen spontan-kjøp av såkalte vidunderkremer opp igjennom årene.
Mange har jeg ikke brukt og de har i stedet tatt plass i baderomskap eller i kjøleskapet.
Flesteparten av disse kremene finner nå veien til søppelbøtten.

Så langt har jeg funnet ut at de fleste kremer av merket Clinique er godkjent, pluss mange fra  Vichy og de kremene jeg har kjøpt på apoteket er godkjente. Oljen  fra Decleor som jeg har brukt under hele kreftbehandlingen er også fri for parabener, det samme er mange av produktene fra Body shop.

Akkurat i disse dager er jeg storforbruker av bodylotion på grunn av kreftbehandlingen.
Hver dag smører jeg inn kroppen og spesielt brystet med en hormon og parabenfri krem som Radiumhospitalet anbefalte. Brystet får dosen etter den daglige strålingen. Den strålte huden er oppsiktsvekkende fin. Huden ser bare ut som den har fått litt sol. Gyllenbrun altså, og foreløpig ikke rød. Tenk det, slik flaks!
Jeg har jo lest om andre pasienter som blir røde og solbrente og som til og med får åpne sår.
Kanskje jeg har flaks. Bank i bordet....
Hver dag bader jeg i sjøen. Saltvann er bra for huden og særlig for den strålte huden.
Strålingen går som dere da skjønner  rimelig bra. Men jeg føler meg selvsagt veldig som pasient nå. Hver dag på Radium. Likevel fyller jeg dagene med mye posititvt, lange turer og god, sunn mat. Sommerkveldene med gode venner og de siste uken også med familien som er kommet hjem fra ferie.
Dessuten altså: tillegner meg ny kunnskap om parabener og andre kunstige stoffer i kremer og sminke.

Kremer og sjampooer som heretter blir kjøpt inn skal jeg være sikker på er ikke kreftfremkallende. Og det jeg har lært er at dyrt ikke nødvendigvis er sunt!


6 kommentarer:

  1. Jeg har vært obs på parabener i kosmetikk og cremer en stund og brukt Forbrukerrådet sin hormon app flittig. Ble litt overrasket når A-crem som jeg vet mange småbarnsforeldre bruker på barna sine inneholdt parabener, også at gode gamle Spenol inneholdt parabener!
    Jeg går også til behandling for brystkreft (er begynt med stråling nå) og jeg må si at jeg ble litt overrasket da jeg ble anbefalt å kjøpe en krem for å ha på neglene når jeg fikk cellegiftbehandling, denne kremen var det parabener i!
    Når jeg så begynte med stråling ble jeg anbefalt å bruke Blå Apobase, det viste seg at det var parabener også i denne! Altså to av to kremer jeg får anbefalt fra sykehuset når jeg går til behandling for kreft er det parabener i, det syntes jeg er for dårlig!
    Nevnte dette selvsagt til en lege, men han mente at det var så kort stund jeg skulle bruke kremen at det ikke hadde noe å si! En litt merkelig uttalelse, syntes jeg. Kommer nok til å nevne dette for flere leger i håp om at de finner andre produkter som kan brukes.
    Hvilken krem er det Radiumhospitalet anbefaler under stråling?

    Kristine

    SvarSlett
  2. Så bra at du er obs på parabener. Disse er østrogenhermere, og ikke rart man får østrogenfølsom kreft da. Har tatt det opp med onkologen jeg hadde, men han bare fnyste av det. Det man også må være obs på er at på mange av kremene ikke står oppført at de inneholder parabener, som f.eks Mary Kay produktene. Det er vistnok ikke lovpålagt å fortelle oss at de inneholder dette. Så ikke stol på innholdsfortegnelsen. Den hvite tuben med rød kork Radium anbefaler er det parabener i, men A-Derma som Apoteket på Radium selger er fri for parabener, og er kjempefin å bruke under strålingen.

    Kastet masse produkter jeg også da jeg fikk kreft. Til og med i munnskyllevann er det parabener i.

    SvarSlett
  3. Jeg ble anbefalt ren Aloe vera eller Decubal bodylotion. Og ja, det lønner seg nok å bli mer bevisst!

    SvarSlett
  4. Anbefaler www.Iherb.com for innkjøp av parabenfrie kremer! Ønsker deg alt godt fremover!

    SvarSlett
  5. Er det greit om vi publiserer denne lenken på fb-siden vår? Mvh GreenBeauty.no

    SvarSlett
  6. Selvfølgelig, green beauty, bare hyggelig det!

    SvarSlett