torsdag 22. desember 2011

- To måneder; poff!




Det er drøye to måneder siden boken min På direkten kom, og poff, så er bokhøsten over. Det var det, liksom: Høsten jeg debuterte. Nå er den over,

Nå er det jul og tiden for storsalg av bøker nærmer seg slutten.
I dag fikk jeg mail fra redaktøren min om at salget av boken min nær er utsolgt. Det er rundt 100 bøker igjen hos forlagssentralen.
Som dere vet, har denne høsten inneholdt både himmel og helvete for meg. Lykkelig boklansering den ene uken og rett etter; kreftdiagnose.
Tre uker i total uvisshet, uker hvor jeg var overbevist om at jeg hadde spredning og at jeg kom til å dø før neste vår.
Fortvilelsen var stor, men jeg jobbet hver dag i NRK og puslet med bokting. Det var en tid, da jeg tenkte at jeg gjorde alt for siste gang. Det gjør noe med deg, ihvertfall med meg. Jeg føler ihvertfall at jeg lever enda mer nå og enda mer intenst. Livet er bare her og nå-

Nå er jeg operert og mye klokere, mye roligere. Jeg vet jeg står den av. Jeg har fått kreft, men den er borte, Ja, nesten da, en kommer tilbake hvis jeg ikke behandles. Men det skal jeg selvsagt. Ok, det er en tøff tunnel jeg skal inn i. Men likefullt, og det viktigste: jeg skal overhodet ikke dø nå.
Jeg skal leve, jeg skal følge barna mine, jeg skal tilbake i full jobb og jeg skal skal skrive flere bøker. Og så skal jeg hver dag leve som om hver dag var den siste.Jeg har fått et nytt alvor, ny intensitet, ny tilstedeværelse i livet.

Jeg har levd intenst med boken min. Boka mi, som barna fleiper på nordlandsk. Jeg har sikkert tatt av,vært for overivrig. Men samtidig tror jeg det har vært redningen min. Hvis jeg ikke hadde hatt romanen min, bokdebuten å forvalte, hadde jeg gått i frø. Da hadde jeg kanskje blitt innadvendt og bare tenkt sykdom og død.
I stedet har dimensjonen med himmel og helvete gitt livet et innhold.

Oppsummert: Denne høsten: Bokbad og boksigneringer i Oslo, Tvedestrand, Sandvika hele 4 ganger. Oslo igjen, Bærums verk, Asker, Hamar, Bekkestua,Hamar,Ringebu og Vinstra.
Og Lillehammer. Torsdag signerte jeg flere nye bøker på Nye Norli på Sandvika storsenter, og det ligger fortsatt signerte ex av boken min hos Norli i Asker,Ark i gamle Sandvika Ringebu Libris og på Vinstra Libris og i Tvedestrand bokhandel.
Det var fantastisk å være på tur med boken min. Treffe lesere, flinke og dedikerte bokhandlere, møte andre dyktige og sjarmerende forfattere.
Jeg har vært heldig. I alt har jeg fått 27 oppslag i media, masse gode anmeldelser.

Men det har ikke vært gratis.
Jeg har gitt alt for boken min. Tenkt i blant at dette er den eneste og siste boken jeg rakk å skrive. Men nå vet jeg bedre. Jeg blir frisk. Jeg skal skrive flere bøker, hvis jeg vil.
Jeg kan ikke skylde på kreften om jeg ikke får det til.

2 kommentarer:

  1. Vakre deg!

    Tusen takk for en fin blogg, ærlighet og ikke minst åpenhet. Jeg har stor respekt for deg og at du tørr- tørr å snakke om sykdommen din. Du viser et utrolig engasjement likesom du stråler av styrke, selv i den situasjonen du er i.
    JJeg bøyer meg i støvet. Så til saken: Jeg skal kjøpe boken din når jeg er nede igjen fra fjellet etter ferien- og jeg gleder meg stort. For du er et menneske som jeg ser opp til på så mange måter, selvom jeg ikke kjenner deg. Jeg skal krysse fingrene mine for deg, og jeg vet at du blir frisk! Og jeg er sikker på det kommer flere flotte bøker fra deg! Gleder meg!

    La 2012 bli et glitrende år for deg, på alle mulige tenkelige måter. Jeg tror på deg!

    Tusenvis av klemmer fra Mari H.H

    SvarSlett
  2. Tusen takk for raus og varm ros! Og ikke minst for at du tror jeg blir frisk! Og veldig hyggelig at du vil kjøpe På direkten . Håper boken min gir deg gode leseropplevelse!!

    SvarSlett