lørdag 22. oktober 2011

Nesten på direkten



På søndag skal jeg på lufta. Krimtimen på P1 vier de første 9 minuttene av sendingen sin denne helgen til meg og boken min, På direkten
Herlig!
Forrige dagen fikk jeg en mail fra kollegaen som jeg aldri før har møtt. Navnet kjenner jeg. Rønneberg er et kjent radioansikt.
Jeg jobber i TV-huset og ingen av mine kolleger visste hvor radiostudioet til Krimtimen lå. NRK Marienlyst er et kjempestort kompleks, eller flere bygg som er bundet sammen. Radiobygget og TVbygget er knyttet sammen gjemmom en bro.
Derfor tok jeg ikke sjansen på å finne frem. I stedet gikk jeg ut av TV-bygget og over plassen bort til radiohuset. I radioresepsjonen ble jeg hentet og geleidet frem gjennom dører. lange korridorer og opp trapper.
Hilste på en blid Liv Rønneberg og fikk utdelt et headsett. Stemmeprøver og justering av mikrofonene.
Så ble det røde lyset tent og jeg var på lufta. Eller nesten da. Det gikk i opptak. Det kiler alltid litt i magen når rødlyset blir tent.

"På direkten er spennende, en god historie, en pageturner," sa Rønneberg.
Jeg smilte av lettelse i hele kroppen, i stemmen. En lettelse med gode kritikker, så godt å høre.
"Dessuten er det befriende med en krim som viser noe annet enn et møkkete Oslo. Boken din er skikkelkig vestkantkrim," sa hun og smilte.
Hva kan jeg si? VG mente også at jeg avslørte meg som mer kjent på vestkanten enn østkanten i Oslo. Det er ikke første gang noen putter merkelappen vestkant på meg. Betegnelsen har fulgt meg siden jeg ble journalist.
Men Rønneberg likte vestkantstempelet på boken min. Jeg tar leseren gjennom Frogner og Briskebys gater og bakgårder, via Ullevål hagebys hager, til bakker og strender i Bærum, skumle skoger i Asker og ellevill kjøring i Asker og Bærums landeveier. Men selvsagt beveger personene seg øst for Akerselva og, i tillegg til Provence og Paris, hvor jeg ja helt riktig er lommekjent,



Mye av dette snakket vi om i radiostudioet.Alt ble tatt opp en gang og samtalen løp lekende lett og uanstrengt.For en debutant som meg er det selvsagt spennende å være på radio. Og dessto mer hyggelig er det at programleder Liv Rønneberg liker boken min.

Trykker du på denne lenken, kan du kjøpe boken min: 
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6259839&rom=MP
Vil dere høre mer om kriminalromanens innhold, hvordan jeg fikk ideen og hvordan jeg har jobbet med den og hva Liv Rønneberg mener er bokens styrke, skru på radioen klokken 14, P1 på NRK søndag 23 oktober. Programmet skal også ligge på NRK.no og sendes dessuten kl 23 om kvelden. Etter meg er det blant annet intervju med Knut Faldbakken.
God sending!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar