søndag 9. oktober 2011

- Ikke terningkast to. Svimeslått av glede!

Jeg fikk ikke terningkast 2. Heller ikke 3. Jeg fikk terningkast 4, tenk fire! da landets største avis VG som den første anmeldte min debutbok På direkten.
4! Fire!
Jeg er yr av glede, så lettet, høy og glad. Fire det er bra det. Kjempebra! De siste dagene har jeg fryktet et mye verre resultat.

Spennende dager

For noen dager siden hadde jeg besøk av en reporter fra Rampelys-redaksjonen. Hun skulle lage en reportasje på meg og boken min. På hvordan jeg har jobbet bevisst for å lykkes, at jeg tok permisjon og flyttet til Frankrike for å fullføre drømmen min. Reportasjen ble grei og står på trykk i dagens VG. Men for noen dager siden fikk jeg beskjed av VG at omtalen av boken, kritikken altså, ville stå på trykk samme dag.
Siden har jeg grudd meg. Aschehoug har tidligere fortalt meg om skrekkeksempler hvor slakt har stått samtidig med koselige reportasjer.
Forfatteren ser dum ut, i slike tilfelle.

Terningen ble 4

Men så får jeg altså terningkast 4 av den ganske så kritiske Sindre Hovdenakk i VG. Solid krimdebut fra erfaren journalist, skriver han, og vil gjerne at jeg skriver flere bøker. Er selv i utlandet i dag, men en venn ringte og leste opp kritikken av meg. Noen skjønnhetsfeil, har Hovdenakk funnet, skriver han. Jeg er dårlig kjent på østkanten, mener han og mine veivalg der er ikke alltid de mest naturlige, men dessto bedre kjent er På Oslo vest, Bærum og Frankrike. Det stemmer jo. Jeg er litt melodramatisk når det gjelder kjærlighetsforhold. Hm, kan hende det. Og en person skifter navn i løpet av historien Ja, jeg så da jeg lste boken mellom to permer at Hans-Olav et sted er blitt til Olav. Ergelig, og sløvt av meg. Og pressemenn får i overkant hard medfart, mener han. Men alt i alt, er jeg enig i det han skriver og er kjempefornøyd. Og så lettet. Hovdenakk mener jeg skriver godt, holder spenningen oppe, og vil ha flere bøker fra meg. Sier at jeg er en av få kvinnelige forfattere som evner å skrive gode actionscener.Hurra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar