tirsdag 20. september 2011

- Bokhandlernes makt.




"Det er anmeldelsene som teller," sier Trygve, en av sjefene i Aschehoug. Det er lite vits i å få forhåndsomtale, mener han.
Jeg hadde lunsj med ham og redaktøren min i dag. Siste planlegging av lanseringsfest og medieplan sto på agendaen.
"Hvis det står mye om boken din i avisene nå før den er ute, går folk i bokhandleren og spør etter den. Finner de den ikke der, kommer de ikke tilbake igjen om kjøper den når den er kommet," fortsetter forleggeren.

Tja, er det slik? Jeg konstaterer at jeg har vært heldig med omtale, men registrerer at flere av de mindre forlagene er flinke til å lage happeninger av sine ferske debutanter.

Når jeg vandrer i bokhandlere for tiden, leter jeg ikke så mye etter nye, spennende titler. Jeg ser etter hvilken skjebne mine samtidige debutanter har fått. Hvor lett er det å få øye på deres bøker?
Det er ikke akkurat oppmuntrende.
Synd, for det er i de gammeldagse bokhandlerne slaget om leseren fortsatt står.



Derimot snubler man i store stabler og reklameplakater for suksessforfattere som Jo Nesbø. Jeg titter nysgjerrig og misunnelig på megareklamer til Ragde og andre etablerte forfattere.
Folk går gjerne i bokhandelen for å kjøpe en bok de har lest om, som "Gjenferd", med seg på kjøpet napper de kanskje en bok til. Hvis den ser spennende ut.
For en forfatter er det derfor viktig å få en synlig eksponering i bokhandelen.
Det ser ut som om bokhandlerne hermer etter hverandre. Foreløpig har jeg ikke oppdaget noen storsatsning noe sted på årets debutanter.



For de siste ukene har jeg gått på aktiv leting etter debutantene. Sidsel Dalens Dødelige dråper har jeg måtte lete etter, og kjøpte det ene eksemplaret i min lokale Ark i Sandvika, og har oppdaget den hos Norli, gjemt bak mange andre. Tom Bakkelis roman "Terrorjegerne" fant jeg lett, men heller ikke den var plassert i øyenfallende her ute i Bærum. Men i Oslo sentrum på Narvesen kiosken ved Continental eier Bakkeli og Kagge forlag et helt vindu.

Demians "Urak" har fått en ekstra fin eksporing et par steder, og anbefaling, det samme hadde Olav Rokset i en av bokhandlerne jeg oppsøkte. "Juletre til Afrika" av Aschehoug- kollega Svein Tarald Framnes måtte jeg få hjelp av betjeningen for å finne.




Mer heldig er min gamle nabo fra barndommen Gunnhild Corwin. Hennes "Etter dansen" var plassert i rekker på enden av en hylle, godt synlig, sentralt i butikken.
Jeg kjenner et par bokhandlere. De har sagt at de vil gjøre noe greier på meg, ha opplesningsseanse og signering. Kanskje blir det noe av.
Skulle ønske jeg hadde flere bekjente blant landet bokhandlere. Det hadde kommet godt med.
- Det som er viktig er å få gode omtaler," sier Aschehougs Trygve. "Da oppdager bokhandlerne deg og kjøper inn flere eksemplarer. "
Ikke så mye trøst i det for ukjente debutanter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar