torsdag 21. juli 2011

- Slår hjul og bader før hun skriver


Tvedestrandsposten har vært her. En sympatisk ung mann intervjuet meg om mangt og mye. Om bokprosjektet, om jobben i NRK, om rollen som journalist,om mediemakt og om tanker om hva som får folk til å drepe.
I morges sendte reporter meg hele reportasjen og bildene som skal brukes.
Her er en smakebit av intervjuet som vil stå på trykk i lørdagens Tvedestrandsposten. Avisen har gitt meg dobbeltside og det blir en billedrik reportasje.


"Bokaktuell: Anne Cecilie Remen står opp klokken 06.00 om morgenen, tar et morgenbad og slår hjul på plenen før hun setter seg ned for å skrive bok

Hver dag i tre år har Anne Cecilie Remen jobbet med debutromanen «På direkten» som kommer ut i høst. På Holmesund i Kilsund har hun funnet roen og inspirasjonen til å skrive mye av manuset.

- Naboene lurer vel på om jeg er gal, siden jeg har murt meg inne her så mye, sier Anne Cecilie med et smil.
Innerst i Holmesund i Kilsund ligger feriehuset til familien på fem fra Bærum.
I dette huset har Anne Cecilie brukt mangfoldige timer foran datamaskinen, med total innlevelse i en romantilværelse hun selv har skapt."
Mesteparten av boken er nok skrevet i feriene på Sandøya hvor vi i mange år leide et praktfullt sted, mens slike nyanser forsvinner på veien fra praten til reportasje.
Og det er jo også uvesentlig.
Det er uvant for en journalist å sitte på den andre siden av bordet. Samtidig vet vi journalister hva som fenger. Reportasjens fokus er blitt slik jeg trodde: At jeg har funnet inspirasjon og arbeidsro på Sørlandet. Har skrevet "Kilsund-inspirert roman er tittel på artikkelen."

Journalisten har gjengitt noe av bokens innhold, og noe om mine arbeidsrutiner, mitt forhold til Sørlandet og litt om neste bok.
Han tok mange bilder og ville ha meg til å slå hjul foran kamera.Jeg poserte villig på mange vis, men takket nei til akkurat det forslaget.
Klok av erfaring, vet jeg hvordan bilder senere kan brukes til å illustrere andre poeng ved en senere anledning.
Kanhende vil naboene på Sørlandet nå titte etter meg på morgenkvisten og håpe de ser meg slå hjul. Jeg får øve på teknikken til lørdag...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar