lørdag 2. juli 2011

- Se i kamera!


- Flørt med kamera, sier Tor.
Vi er i studio. Han er fotograf og jeg er modell, eller det vil si objektet som skal fotograferes.
Det er tid for å ta bilder til omslaget på boken. Forlaget vil også ha foto de kan sende til presse.
Jeg snurrer rundt og titter inn i linsen, smiler og beveger meg. Må ikke være stiv. Ler og tenker på de søte kattungene hjemme.





En ulempe med å komme med bok er at du må selge deg selv. Skal jeg ha håp om noe som helst oppslag, må jeg stå frem, vise meg frem som fersk debutant, fortelle om boken min andre steder enn på denne bloggen.
Slik oppmerksomhet liker jeg paradoksalt nok ikke.
Allerede nå har forlaget bedt meg å holde av noen datoer til høsten, til debutantintervjuer etc.
Men først må designet på omslaget bli ferdig, bilder tas, korrektur bli ferdig og godkjent.
Jeg rister på håret og titter til høyre for kamera.
Snart går boken i trykken og jeg må bare vente.
Innen det skjer, må vi velge hvilke av de utallige fotoene som skal brukes. Hvordan ser egentlig en kriminalforfatter ut?
Skal vi ta et smilende eller et mer alvorlig?
- Hodet litt mindre på skakke og se inn i kamera, sier fotograf Tor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar