torsdag 7. mars 2013

Krim, bare for gubber?




I tre dager står krim på dagsorden i Oslo. Cappelen Damm arrangerer for andre år på rad Krimfestival.
Det er masse spennende på programmet. Men det er en manneverden som blir presentert.
Menn, menn , menn og mange gubber  sitter på podiet og diskuterer krimlitteratur.
Blant 50 inviterte forfattere er det bare 3 norske kvinnelige krimforfattere som får lov til å stå på scenen og presentere sine bøker for publikum.
Det er pinlig.
Forstemmende.
Gammeldags.
Og ikke representativt for utvalget av norske krimlitteratur..



Litt paradoksalt er det at utenlandske kvinnelige forfattere  er invitert, svenske, danske, islandske og britiske kvinnelige krimforfattere en en del av arrangemenet.
Det er selvfølgelig bra med internasjonale impulser, men det virker merkelig at arrangørene er mer opptatt av å løfte frem utenlandske kvinner enn de norske krimforfatterne.
Norsk krimbransje er åpenbart ikke opptatt av å  bygge norske kvinnelige krimstemmer.
Norsk Krimfestival er ikke representativ for norsk krimlitteratur.

Provoserende, rett og slett!!

Flere menn deltar i flere bolker alle tre dagene. Det er med andre ord ikke snakk om plass og tidspørsmål. Det er prioritering, rå prioritering.



På programmet i formiddag på kvinnedagen er det en bolk hvor tema er: Finnes det en kvinnelig krim. Gjett hvor mange norske kvinnelige forfattere festivalen har funnet verdig til å være med i panelet!! En eneste norsk krimforfatter. Nemlig Trude Teige! Heier på henne, og greier ikke å la være å overvære den seansen klokken 11.


 Når Rivertonklubben avslørte hvem som er nominert til Riverton-prisen i år, var det fem gubber som ble ropt opp.





All ære til de utplukkede herrer, men ærlig talt var det ikke en eneste norsk kvinne som var god nok til å bli med i det gode selskap???
Dette er pinlig.
Det er hele 14 år siden en kvinne vant Riverton-prisen og de siste årene har ikke en eneste kvinne blitt nominert.
 "Sjangeren er voldsom, og kanskje er det en sjanger som er upassende for kvinner, sa lederen for Rivertonklubben til Dagsrevyen som et forsøk på å forklare fraværet av kvinnelige kandidater. Makan. Han slag på noe våsete om "for å si det humoristisk," på slutten, men det tok ikke bort budskapet til lederen for Rivertonklubben.

Jeg skrev om gubbepreget på Rivertonnominasjonene på Facebook-oppdateringen min i går og det førte til at jeg ble intervjuet om dette på NRK.no. Og jeg er heldigvis ikke alene om å mene dette.


Les mer her hva Unni Lindell og andre forfattere mener om gubbevelde.
Det handler alltid om menn

Dagsrevyen kjørte en story på fraværet av kvinnelige forfattere i går, og fikk med seg meg som publikummer


Etter oppfordring fra en svært kjent og anerkjent forfatterkollega søkte jeg i høst om medlemskap i Rivertonklubben. Tilbake fikk jeg et negativt svar. Jeg hadde ikke skrevet nok bøker.
Tror ikke jeg søker om medlemskap igjen.
Takke meg til.

Kanskje det er på tide at vi kvinnelige krimforfattere rotter oss sammen og danner vår egen forening? Kanskje en alternativ Krimfestival.
Det er tross alt ganske mange av oss, og vi selger godt med bøker...

Og vet dere hva,- arrangørene av Krimfestivalen vet nok om vår eksistens, vi såkalt "ukjente" kvinnelige krimforfattere. I fjor da jeg så at kvinneandelen også var lav på programmet for Krimfestivalen, sendte jeg en mail til han som leder festivalen. Jeg fortalte om meg og debutboken min, etterlyste flere kvinner og nevnte flere andre ferske kvinnelige krimforfattere jeg mente de burde vite om.
Tror dere jeg fikk svar?
Venter på det ennå..







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar