torsdag 20. september 2012

Skjerp dere, helsejournalister!






Igjen lyste KREFT med fete bokstaver mot meg på Rimi idag.
Jeg er så lei av at media, og særlig tabloidavisene Dagbladet og VG, men kanskje først og frem Dagbladet skriver om kreft som den største skrekken, som den dødelige farsotten.

 Slik er de skjulte symptomene på 15 ulike krefttyper, skriver de i dag. Det er greit nok. Mange av symptomene er tegn på langt fremskreden kreft.
Verre er det at avisen bringer videre alle fordommer om kreft.

Tre fordommer:
1.At vi dør av sykdommen
2.At vi som får kreft har levd usunt, hatt en dårlig livsstil, vært feite og late.
3. At man hangler før kreften.

Så enkelt, så tabloid, så fordreid. Litt det samme som jeg opplevde for noen uker siden da jeg var brettet ut som kreftsyk i VG. Kreft dør vi av, var der også budskapet.







Noen fordommer er det like greit å avlive.

1. DØD: Sannheten er at 2 av 3 overlever en kreftdiagnose . Flere får kreft ja,  men de aller fleste av oss dør ikke av den. Ja, mulig at mange dør av kreft, at eldre mennesker dør med kreft i kroppen. Men de fleste 30,40 og 50 åringer og forsåvidt 60-åringer overlever sykdommen og har mange tiår etterpå som friske og glade mennesker. På grunn av stadig mer avansert kreftbehandling, kan pasienter med uhelbredelig kreft leve et godt liv i flere tiår. 

2. LIVSSTIL. Jeg og alle de jeg nå er blitt kjent med som kreftpasienter har levd sunt. For det store flertall skyldes ikke kreften  livstilen vår! Så lenge tabloide aviser forsetter å presentere sykdommen så enkelt, fortsetter fordommene å florere blant presumtivt oppegående mennesker. "Kreft, å ja, hun er jo skyld i det da." Slutt!!

Dagbladet skriver om hva som forårsaker kreft.
Røyking, dårlig kosthold, fedme, inaktivt liv.
For egen del : Har ikke røkt, annet enn en sigarett i ny og ne til fest. Siden jeg fikk barn nesten aldri.
Spist massevis av frukt og grønt hver dag hele livet, spist ( og baker selv) grovt brød, masse fisk, og har attpåtil vært vegetarianer fra jeg var 18-32 år eller så.
Jeg har drevet med idrett, ballett, ski, sykling, aerobic, pilates, løping etc . Sittestillende liv har aldri vært min vei.
Jeg har alltid vært slank, i perioder overtrent og mager ( ikke nå da, men er ikke så verst trent nå heller)
Har vært forsiktig med alkohol.
Jeg har attpåtil fått tre barn og ammet dem alle tre til de var drøye året, de to minste faktisk enda lenga lengre.


Likevel fikk jeg brystkreft .
Inntil 1. november ifjor en helt surrealistisk tanke,

Og mange andre jeg kjenner som har vært mye sunnere enn meg har fått kreft. Jeg synes nesten det er en regel blant de jeg kjenner at de er slanke, trente og opptatt av kosthold og helse.

Men i media blir kreftpasienter presentert i sterotyper. Oppslag som er egnet til å skape skam blant kreftsyke.


Hører dere: Trente, sunne, friske, glade og aktive mennesker får kreft. 
Hvor mange førstesider på spekulative kreftsaker har Dagbladet kjørt i år? Det er mange, ihvertfall.

3 SYMTOMER: Den tredje fordommeen avisen maser om er alle symtomene. At man hangler, at man blør og  har all verdens fæle symptomer. Gufne symptomer som får folk til å grøsse og frykte.  Men man har ikke mange symptomer når kreften er på et tidlig stadium. Jeg kjenner meg ikke igjen i hele den smørbrødlisten som avisen presenterer på brystkreft.  Jeg hadde ingen av dem, ingen smerter, hudforandringer, puss eller annen ondskap. Bare den ene. En kul på 1,3 centimeter. En liten svulst under huden på brystkassen.

Men det er viktig å kjenne sin egen kropp, lytte til forandringene, til de aller minste. Gå til kontroller, og ikke være redd for å oppsøke legen.  Kreft kan ha tatt bolig i kroppen din uten at du merker det.  Da jeg kjente en liten hard kul på brystkassen, kunne det godt være et ribbein som hadde fått et slag,  tenkte jeg første gang. Men da jeg merket andre gang, etter noen uker, at den fortsatt var der og var litt hardere kanskje, forsto jeg at noe var galt og bestilte legetime med en gang. Jeg nølte ikke, jeg ville vite, selv om jeg var skitredd for å få budskapet jeg fikk.


Hvorfor slår dere helsejournalister inn gamle råtne dører av fordommmer.

Sannheten er at det brukes masse penger på kreftforskning verden over, men likevel vet man fortsatt alt for lite om årsaken.
Man vet at vi i vesten har mer kreft enn i fattige land, man vet at røyking forårsaker noen kreftsykdommer, man vet at høye mennesker ( det er jeg) har høyere risiko for kreft, man vet at feite mennesker også har høyere risiko for noen type kreft, man vet at mye rødt kjøtt kan føre til tarmkreft. Man tror at mange av de miljøgiftene vi omgir oss med kan endre vårt DNA; våre arvestoffer og føre til kreft.
Man vet at noen mennesker er genetisk disponert for kreft. Og en dag deler en celle seg feil, og dermed er celledelingen ute av kontroll.
"Du har hatt uflaks, sier legene til meg. "Du har gjort alt riktig og kan ikke klandre deg selv for kreften. Den har rammet deg tilfeldig, slik den gjør med flertallet av de som får kreft."

Jeg har lært kroppen min enda bedre å kjenne nå. Jeg er kommet fra skrekken med et lite, nesten ikke synlig arr på brystet. Jeg er blitt enda mer bevisst livsstil. Aldri en dag uten trening, aldri en dag uten å spise sunt.

Aldri en dag uten å le og elske, aldri en dag uten å fortelle at man er glad i barna sine, aldri en kveld legge seg sint på dem man er aller mest glad i. 
Livet er her og nå. Livet gir ingen garantier for morgendagen.  Jeg skal ikke bli lammet av frykt for tilbakefall av upresise oppslag i media, av andre skrekkhistorier.  Jeg er sprudlende lykkelig, for  kreften er borte, borte!! Og det skal den bare være alltid!!!! Og jeg slutter å kjøpe VG og Dagbladet når dere har enfoldige helse og kreftoppslag på front. Skjerp dere!!

5 kommentarer:

  1. Fantastisk bra skrevet Anne Cecilie:-)) En forside som selger i mangel på noe annet "dritt" å melde kanskje??
    Ha fine dager og klem - jannetove

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ja, salg og klikk er dessverre hverdagen, om ikke for den enkelte journalist, så for vaktsjefer og andre sjefer...

    SvarSlett
  3. Tenkte det samme da jeg så forsiden imorges.

    Frykt selger...det også.

    SvarSlett
  4. Ja, frykt og fordommer og forenklinger er lett å selge....

    SvarSlett