torsdag 26. april 2012

Mat mot kreft


b



Bollekinn eller ei. Kreften har fått meg til å bli mer bevisst kostholdet.Sukker og rødt kjøtt er på fy-listen min.


Har sovet meg gjennom den siste Taxolkuren.  Ansikt og fingre er oppblåst av cellegiften. Hater det, men vet det snart forsvinner. For nå teller jeg virkelig ned! Snart bare åtte uker igjen.
I mellomtiden fører jeg min egen private kamp mot kreften ved å spise sunt.

Jeg har alltid vært kostholdsfreak.  Helt siden jeg var i tenårene.  Har alltid likt sunn mat.  Grov mat. Hjemmelaget mat.  Ren mat. I lange perioder i livet har jeg ikke spist kjøtt heller.
 Men jeg har alltid vært håpløs glad i søtsaker. Er en skikkelig godterigris. Jo søtere og mer klissent jo bedre. Er glad i lakris, karameller, sjokolade, vingummi, colaflasker.  Jeg har spist godteri hver dag, stort sett, men er spesielt sugen på søtt før den månedlige perioden.

 En annen svakhet jeg har er potetgull. Nam nam. Særlig sørlandchips.Men det har jeg begrenset til helger og til ferie.

Men disse tingene unngår jeg nå.
Kreftforskning viser at dette er fy-fy-mat. Kreftceller vokser på sukker.
Kreftceller trives med fett fra potetgull, nyter grillet mat og rødt kjøtt.

Men legene sier at jeg har gjort alt riktig i livet for å unngå kreft. Litt sjokolade eller lakris har ikke gitt meg kreft.
Dette er livets lotto med meg.

Likevel sluttet jeg med søtsaker tvert da jeg fikk konstatert kreft. Det har ikke vært et stort offer. Hadde ikke lyst på det lenger. Jeg visualiser bare at dette er mat som kreftcellene vokser på.
Jeg vil ikke ha kreft igjen, og da er det et enkelt valg.
Kostholdet er gradvis lagt om. Ikke rødt kjøtt, ikke sukker, ikke potetgull (ok synder av og til da!)



Nei-mat er altså:
All søt mat
Potetgull, peanøtter
Stekt og grillet kjøtt
Rødt kjøtt
Røkte kjøttprodukter 
All ferdig bearbeidet mat. Inneholder for mye tilsetningsstoffer, farlige E-stoffer.
Sterkt krydret mat 

Unngå:
Brus 
Brennevin.
Søt hvit vin.
Pepsi max og andre light produkter

Jeg er ikke fanatisk. Jeg spiser det jeg får når jeg er invitert bort. Vil ikke ha spesialbehandling.


Ja-mat
Spis alt du orker av 
Bær, bringebær, jordbær, blåbær,  frukt, særlig sitrusfrukter og kiwi. 
Grønnsaker: Tomater, agurk,  avocado, kål., løk, hvitløk.
Løk og kål er mat som kreften spesielt ikke liker.
Gurkemeie og kanel er krydder som skal holde kreft unna.


Fråts i grønnsaker. Kreften liker ikke grønt.


Mandler, ubearbeidede nøtter.

Biola, surmelk, bra for magen under cellegift.


Drikk masse masse vann. Renser ut cellegiften av kroppen.
Kanel, ingefær. Utrensende effekt.

Fisk i alle varianter minst 3-4 ganger i uken.

Ved akutt behov for søtt: Rosiner, tørket aprikos eller annen tørket frukt.
En liten bit mørk sjokolade daglig skal også være OK mot kreft.


Jeg får ikke lov av kreftlegen å spise kosttilskudd nå. Alle vitaminer skal komme gjennom maten. Kjemiske vitaminprodukter anbefales ikke.
Dette kan jeg begynne med når jeg er ferdig med behandlingen. Mange kreftpasienter får underskudd på vitaminer av cellegiften, særlig D-vitaminer. 
Da er det viktig å komme seg ut, uansett vær, få litt dagslys på kroppen.

Her følger noen kostholds-eksempler

Til frokost:

  • Jeg spiser blåbær, bringebær og jordbær hver dag sammen med firkorn, knuste linfrø, solsikkekjerner og 5-6 knuste mandler. Heller masse frisk natur biola over. Nam, nam! Gir energi og masse antidioksanter mot kreften. Med dette i magen har jeg overskudd til å starte dagen med en lang tur.
  • Eplejuice. Grønn te.
  • Men jeg drikker kaffe og.

Frokosten min: Bær, nøtter og korn. Med kald Biola over.



Fiber holder magen i gang, biola sørger for å smøre slimhinnene.


Til lunsj:

  • Grovbrød med hakkete tomater, litt olje, et fedd hvitløk, litt fersk hakket løk  og basilikum. Jeg lar tomatene godgjøre seg i oljen med hvitløk, løk, salt og pepper en halvtime. Kutter opp fersk basilkum på tomatblandingen. Bruchetta på norsk.
  • Grovbrød med avocada-skiver, rødløk, parmesanost og rømme. Krydre etter smak
  • Diverse salater, med tomater, ruccula, spinat, tomater, pinjekjerner, tunfisk eller kylling.
  • Krabbeskjell med rømme, sitron og grovt brød.
  • Tomatsalat med avocadobåter, løk, enten mozzarella eller parmesanost. Dryss frisk basilikum over. 
  • Stekt grønn asparges. Grill pinjekjerner i tørr panne. Serveres med flak av parmesanost.

Mellommat:

  Smoothie i alle varianter.
  Eller frukt i hånden.

Middag:

  • Fisk i alle varianter. Laks, makrell, torsk,breiflabb, sei.
  • Masse grønnsaker i stedet for poteter. Tomat, salat ,avocado er mine favoritter.
  • Krydder mot kreft: Gurkemeie, ingefær, hvitløk og kanel. Snik det inn i maten!
  • Løksuppe.  ( Løk er bra mot kreft) med grovt brød til 
  • Spinatsuppe med grovt brød til.
  • Kylling istedet for rødt kjøtt.
  • En slager her hjemme er hel stekt kylling i ovn.
 Smører kylling inn med smør, hele saltflak. dyttet hvitløkfedd under huden, rasper sitronskall og sitronsaft over. stekes i ovnen cirka en time i ildfast form. Vend kyllingen underveis slik at den blir godt stekt på alle sider.
Lag saus av sjyen: Bland det med fløte.
Serveres med grønn salat og  stekte grønnsaker.


  • Salma-fisk kan spises rå, men en annen fin variant:
Skjær salmalaks i egnete biter, hakk ingefær og hvitløk og strø over.
Lag avokadokrem av knus,t moden avocado med et par skjeer rømme og sitron, salt og pepper.
Varm opp olivenolje i en kjele. I det den koker ta den av og hell  straksoljen over salmalaksen. Fisken  blir da kokt på utsiden, med deilig rå kjerne inne i. Dryss hakket koriander oppå. Spises med avokadoblandingen og eventuelt råris.


  • Blåskjell. Stek rødløk og hvitløk gyllen. Kutt opp persille eller koriander. Hell blåskjellene over løken. Hell på en liten dert hvitvin.La det koke opp til skjellene åpner seg. Hell over  dæsj fløte eller kokosmelk og strø mer ferske krydder, persille eller koriander over..
  • Tunfisk. Kjøp fersk tunfisk. Mariner i olje og sitron, koriander, hvitløk og raspet ingefær. Rull i sesamfrø. Stek på begge sider et par minutter slik at  kjernen i fisken fortsatt er rosa.  Serveres med stekte grønnsaker og en salat. Bruk rømme eller avokadoblanding i stedet for saus.

Bon appétit!
Unn deg et glass vin med god samvittighet. Det gjør ihvertfall jeg!

Har noen gode eksempler på mat mot kreft, tar jeg gjerne imot tips!

6 kommentarer:

  1. Du er toppen, Anne Cecilie! Så bra du legger ut dine tips, til mat og måltider!
    Gurkemeie, ingefær og kanel, er fast inntak hos meg, hver dag. Ellers spiser vi mye den samme maten. Heia oss!!!
    Frokosten vår er prikk lik :)Godt med knuste mandler :)
    Røkelaks, eggerøre og salat, kylling og fisk.

    Tenker mye på deg, vennen.

    God helg!

    SvarSlett
  2. Takk for gode mattips. Skal prøve noen av dem. Så forresten at du laget tunfisk (på bloggen) og fikk lyst å prøve det. Var ikke så lett å få fatt i tunfisk, men i en fiskehandler fikk jeg tak i tunfisk og det ble en kjempegod middag.
    Jeg har også alltid vært glad i sjokolade, men det har blitt lite av det siden jeg fikk kreft, det har rett og slett ikke fristet!
    Kristine

    SvarSlett
  3. Perfekt og opplyst AC .Bruker å lage grønn smoothies. Litt, brokkoli, litt spinat, stangselere, en stor agurkbit, grønt eple eller god eplejuie. Litt vondt til å begynne med, men blir bedre etterhvert. Snakkes mye om dette! (sjekk ut Chriss Carr sin crazysexi diet ) ung dame med vanskelig kreft, men for en flott og vakker energibunt. Anderledes, opplysende og en masse andre gode ting I den. Wenche ) tunfisk 495 kr kilo I sandvika ?

    SvarSlett
  4. Kjæresten min har kreft, og han er litt på det stadiet.. "Vil ikke høre på legene"
    Han sover mye, og har gått ned masse i vekt, og spiser ikke riktig i forhold til hva han burde spise, og har et immunforsvar som har sunket så å si rett i kjelleren. Det jeg leser her av menyen din er jo bare super. Har du flere tips, til hvordan jeg bedre kan motivere han, og få opp humøret hans så sier jeg ja takk til det :)
    Helt supert at du legger ut hvordan du taklet hverdagen og klarte og holde humøret oppe :)

    SvarSlett
  5. Her er en god del mat man IKKE må spise om man har kræft. Jeg har vert på privatsykehus for alternativ behandling og blitt behandlet og fått opplering i hva man kan og ikke kan spise. Jeg har overlevd 4 typer kræft og har ikke fått ehandling med Kemo og en annen type kemo, cellegift, strålebehandlinger. Det var det legen sa jeg skulle etter jeg ble operert. Jeg har hatt Malign kræft og den er det ingen behandling med kemikalier som virker. Fikk toppen 2 år og leve i 2009. Jeg er nu friskemeldt. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du har overlevd en kreft som var så alvorlig at du hadde kort tid igjen. Gratulerer!! Dette er min liste over hva jeg spiste og hva jeg har lest meg til er bra mot kreftceller og som er mat egnet til å spise under tøffe cellegiftkurer. Fint om du forteller hva du mener ikke er bra mot kreft!

      Slett