mandag 29. august 2011

- Hurra for Dagbladet!



Hurra for Dagbladet! Under tittelen "Debutantball" lover avisen mandag å ta sikte på å anmelde alle høstens skjønnlitterære debutanter.
"Det har vært en første gang for alle," skriver journalisten og forteller om hvor vanskelig det er for ukjente debutanter å nå gjennom støymuren i media. Om fjorårets Brageprisvinner og andre bestselgende forfattere som fikk null eller liten oppmerksomhet det året de debuterte.

Stakkars oss.
I høst er vi rekordmange som debuterer. Dagbladet mener at både vi og leserne fortjener at bøkene våre får omtale.
All ære til avisen for den holdningen...
Avisen samlet oss debutanter for et par uker siden på Operataket. Over en dobbeltside presenterte DB oss alle 25 forfatterspirer og bøkene våre med tittelen "De nye stemmene." Siden gjorde Aftenposten nøyaktig det samme.


Positiv omtale for noen.

Dagbladet har tradisjonelt sett vært kulturavisen fremfor noen, selv om det siste årene har vært vanskelig å oppdage nettopp den siden.
Men hver mandag kjøper jeg papiravisen. Det har jeg gjort i mange år. Lenge før jeg tenkte på å skrive bok. For på mandager har Dagbladet bokspesial. Her har de intervjuer med forfattere, kritikk og omtale av de nye titlene. Nyttig for en vordende forfatter.

Sitrende forventning

I mandagens papirutgave smeller avisen til med kjempekritikk til en av de 25 som jeg møtte på Operataket for et par uker siden.
Den gangen vi alle fortsatt var fylt av sitrende forventning, som en kjent kommentator kalte det.
Siden har noen av oss debutert, noen få har fått omtale, noen slakt og noen få hederlig omtale.
Den sitrende forventning har satt seg i bekymringsrynken til noen av oss.
Men noen få trenger ikke å bekymre seg.
"Høyaktuell krimdebut" og "ambisiøs og intrikat intrige som overrasker leseren med uventede vendinger helt til bokens siste side," skriver Dagblasdet om journalisten Olav Rokseth første bok, "Et spørsmål om beskyttelse."

Mye å gruglede seg til.
Jeg kjenner det er så gøy. at jeg unner Rokseth dette så innmari, selv om jeg bare har truffet ham på to debutantmøter.
For jeg vet hvor mye boken har kostet å skrive.Hvor mange kvelder, morgener, ferier og sommerdager han har slitt over tastaturet, mens alle andre har levd livet.
Det er gøy om flere debutanter får hederlig omtale i Dagbladets gjennomgang. Men noen av oss må sikkert være forberedt på slakt eller drepende kritikk.
Holder Dagbladet det de lover, blir det min tur også en gang i løpet av høsten og vinteren.
Det er slik man bare kan gruglede seg til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar